Webbaserat spel om Sveriges rovdjur

Rovdjurscentret De 5 Stora ville nå fler barn och unga med kunskap om Sveriges rovdjur. Vi hjälpte dem att skapa ett digitalt spel där varje moment kombinerar lek med lärande. Direkt i webbläsaren, enkelt och tillgängligt.
Hur får man mellanstadieelever att på ett lustfyllt sätt lära sig mer om Sveriges stora rovdjur? Rovdjurscentret De 5 Stora ville ta fram en digital lösning som både skulle engagera, sprida kunskap och gå att använda direkt i klassrummen. Resultatet blev ett webbaserat spel – helt utvecklat, designat och illustrerat av Oxys, där fakta möter lekfullhet.
Ett spel som undervisar utan att kännas som skola
Vi började med att forma ett övergripande koncept: en serie minispel där eleverna på ett enkelt och underhållande sätt möter de stora rovdjuren som vi har i Sverige. Varje moment bygger på korta utmaningar som är lätta att förstå, men där varje steg också förmedlar ny kunskap om djurens livsmiljöer, beteenden och roll i ekosystemet. På det sättet blev lärandet en naturlig del av spelupplevelsen, snarare än något som upplevs som en lektion.

Illustrationer och ljud som förstärker upplevelsen
För att spelet skulle vara lätt att använda i skolmiljö byggde vi det för webben med olika tekniker. Bland annat med spelmotorn Phaser 3. Lösningen gör att allt fungerar direkt i webbläsaren, oavsett dator, utan installationer eller extra program. Det innebar att både lärare och elever snabbt kunde komma igång, vilket var en avgörande faktor för att spelet skulle fungera i undervisningssituationer där tiden ofta är begränsad.

Teknisk lösning för enkel åtkomst
Allt visuellt material togs fram av vårt team från grunden. Illustrationerna fick en stil som är tydlig, pedagogisk och tilltalande för målgruppen (barn i mellanstadieåldern). Vi kompletterade med musik och ljudeffekter som förstärkte känslan av att förflytta sig ut i den svenska vildmarken. Kombinationen av ljud och bild gjorde att upplevelsen blev mer levande, och att eleverna kunde fördjupa sig i spelet utan att tappa fokus.
Resultat och lärdomar
Kombinationen av lek och lärande resulterade i ett digitalt verktyg som både elever och pedagoger uppskattade. Spelet gjorde att ny kunskap om de stora rovdjuren spreds på ett mer engagerande sätt än genom traditionella metoder. Projektet visar hur digitala upplevelser kan användas för att väcka nyfikenhet, öka förståelsen och bidra till ett mer hållbart tänkande redan i unga år.