Teknisk SEO för sajtägare
Laddhastighet, strukturerad data, mobiloptimering, 404-fel... Följ med när vi tittar på en av de mest grundläggande aspekterna av sökmotoroptimering – teknisk SEO!
Lyft din ranking med teknisk SEO
Sökmotoroptimering brukar delas in i tre huvudområden: innehåll, off-site och teknisk SEO. De två första handlar om sajtinnehållet respektive inlänkning från andra webbplatser. Teknisk SEO är det som påverkar din sajts prestanda och hur sökmotorerna indexerar och presenterar webbplatsens innehåll.
Som sajtägare är det viktigt att ha koll på den teknisk SEO:n. Det lyfter nivån för hela webbplatsen i sökresultatet, serp:en. Och om man slarvar med den riskerar man att inte få utdelning för det ofta tunga och långsiktiga innehållsarbetet.
Listan över tekniska SEO-faktorer är lång. Här tittar vi på några av dem.
Laddhastighet
Snabba laddningstider är en kritisk faktor för användarupplevelsen och för SEO:n. Man kan optimera laddtiderna på en mängd sätt: bildkomprimering, minimering av HTTP-requests, smart server-setup och väl valda cachningstekniker är bara några av åtgärderna som förbättrar webbplatsens laddhastighet. Inte minst sajtupplevelsen i mobilen påverkas mycket av laddhastigheten. Så lägg krut på att öka farten. Det betalar sig.
Mobil optimering
Google premierar webbplatser som är optimerade för mobilen. Därför är det viktigt att din webbplats är inte bara är responsiv och anpassar sig till olika skärmstorlekar, utan också att den är optimerad för mobil användning. Justera därför bilder för den lilla mobila skärmen och använd mobilanpassade bildformat som WebP, gör copyn mobilvänlig med tillräckligt stor och läsbar typografi, korta ner textstyckena, se till att sidan laddar riktigt snabbt och ha mobiloptimerade navigationsmenyer.
Tagga med omsorg
Se till att varje sida har bra och informativa title-taggar och meta-beskrivningar. De är viktiga för att ge både Google och användarna en tydlig bild av vad varje sida faktiskt handlar om. Title-taggen är en ranking-faktor, medan meta-taggen inte är det. Men meta-taggen har ändå en stor betydelse eftersom den utgör texten som visas under titeln i sökresultatet. Om den är välskriven så lockar den till klick och ger därmed en ökad CTR, click-through rate. Idag brukar man sätta maxlängden på meta-beskrivningen till 160 tecken för desktop och 130 tecken för mobila sökresultat. Title-taggen bör vara max 60 tecken.
Canonical-taggar
Google tycker inte om så kallad duplicerat material, alltså när flera sidor har samma eller snarlikt innehåll (eller att Google uppfattar det som att man har flera sidor med samma innehåll). Om fem olika url:er leder på din sajt till en och samma sida uppfattar sökmotorn det som att fem olika sidor har identiskt innehåll. I andra fall är det svårt att undvika duplicerat innehåll, till exempel när man har sidor för produkter som finns i olika färger eller storlekar (till exempel klädesplagg) och som genererar olika URL:er. Även paginering kan ge ofrivillig duplicering av innehåll. Lösningen: canonical-taggar. En canonical-tagg i sidans header talar om för sökmotorerna att just den sidan är den primära.
Döda länkar (404-fel)
Att mötas av en bruten länk på en sajt är onekligen en dålig användarupplevelse – och därmed dåligt för SEO:n. Därför är det en bra metod att att ha en löpande bevakning av felande internlänkar, och att åtgärda dem så fort de upptäcks. Se dessutom till att designa en bra 404-sida som förklarar vad som har hänt, och ha en CTA som tydligt visar besökaren var du vill att de ska vidare från 404-sidan.
Schema markup (även kallad strukturerad data)
Schema markup är en typ av kod som gör det möjligt för sökmotorerna att förstå vad innehållet på dina sidor faktiskt betyder. Till exempel förstår inte Google vad en siffra på din sida betyder. Men med Schema förklarar du för sökmotorn att siffran gäller exemplevis ett användarbetyg, ett lagersaldo eller ett pris. Markupen förbättrar din SEO och gör det dessutom lättare att få ditt innehåll presenterat som så kallade rich snippets direkt i serp:en, som recensioner, erbjudanden och betyg.
Det kommer mera
Vi skrev i början att listan på möjliga åtgärder inom teknisk SEO är lång. Det vi har presenterat här är bara en del av allt vi på Oxys gör för våra kunder inom teknisk SEO. Genom åren har vi genomfört
- Implementering av Content delivery networks (CDN:er)
- Löpande bevakning av teknisk SEO
- Säkerhetsoptimeringar
- Sitemaps och Robots-filer
- Optimering av URL- och länkstrukturer
- Javascript för Google
Vill du veta mer?
Maila oss på kontakt@oxys.se eller slå en signal på +46-8-684 283 00 så berättar vi mer om teknisk SEO för just er webbplats.