Full effekt med vattenbolagets nya kundportal
Oxys skapade en helt ny kundportal i form av inloggade Mina sidor åt det kommunala bolaget Roslagsvatten. Lösningen har gjort det lättare för Roslagsvattens nära 110 000 kunder att hantera sina abonnemang. Resultatet? Lägre belastning av den manuella kundservicen!
- Förstudie
- Strategi och koncept
- Design och UX
- Teknisk utveckling i frontend
- Sökmotoroptimering (SEO)
Avlastar kundservice
När man gör det enkelt för kunderna att sköta sina abonnemang direkt på nätet så avlastar man företagets manuella kundservice. Som i sin tur kan koncentrera sig på de förfrågningar som kräver mer utförlig personlig service. Vilket är precis det som har blivit resultatet av Roslagsvattens nya Mina sidor.
Egna nya funktioner för kunderna
Vi har skapat helt nya tjänster för de kunder som loggar in på Mina sidor. Nu kan exempelvis de användare som har flera hus i olika kommuner (exempelvis villan och sommarhuset) sköta samtliga fastigheters abonnemang på en och samma sida, med ett och samma inlogg. Fler exempel:
- Ägarbyte online: Kunderna kan nu göra byten till nya ägare direkt i kundportalen.
- Beställning av tjänster: Roslagsvatten kan anpassa funktionen “beställning av tjänster” på Mina sidor helt efter vilka tjänster som faktiskt finns tillgängliga i respektive kommun eller område.
- Möjlighet att integrera mina sidor med andra system än kundhanteringssystemet för mer specifik kundkommunikation. Till exempel specialanpassade SMS-meddelanden till kunder beroende på var de bor.
Modern användarvänlig design
Oxys har gett Mina Sidor en design som är helt anpassad till den övriga hemsidan. Inga fler aparta typsnitt och storlekar, inga färgskalor som skär sig eller grafiska element som inte “hör hemma” på sajten. Kunderna upplever en smidig och intuitiv tjänst.
Det ser bra ut, helt enkelt. Mobilanpassad? Självklart! Mobiloptimerad, till och med.
Inlogg med mobilt bank-id
För att göra Roslagsvattens Mina sidor ännu mer användarvänliga har vi skapat inloggning med mobilt bank-id. Användandet av mobilt bank-id växer snabbt, så det känns naturligt för Roslagsvatten att erbjuda den servicen.
Lite om tekniken
Vår lösning för Roslagsvatten bygger på it-företaget EDP:s produkt för kundhantering, Future. Tidigare hade Roslagsvattens Mina sidor en så kallad iframe-lösning, utan möjlighet till anpassning av Mina sidor till den “omkringliggande” hemsidan.
Oxys nya lösning använder istället en API-koppling till Future i kombination med modern webbteknik för att göra Mina sidor helt integrerade med hemsidan. Och helt anpassade efter Roslagsvattens önskemål.