Oxys ger Ersta ett nytt digitalt ansikte

Oxys ger Ersta ett nytt digitalt ansikte

Nya insikter, ny design – och en ny webbplats!

I samband med att Ersta diakoni 2020 bytte grafisk profil fick Oxys i uppdrag att bygga en ny webbplats för organisationen. Vårt mål? Att skapa en digital återspegling av Ersta diakonis signum – att möta människan. Arbetet gick via en djuplodande förstudie, en ambitiös design- och UX-fas, teknisk utveckling och ett löpande sökmotoroptimerings-uppdrag efter lanseringen.

Har vårdat stockholmarna sedan 1851

Ersta diakoni är en ideell förening som bedriver sjukvård, socialt arbete, utbildning och forskning, professionellt och icke-vinstsyftande. Verksamheten började 1851 med att man byggde sitt första sjukhus för fattiga i Stockholm. Man startade Sveriges första sjuksköterskeutbildning och just nu pågår Ersta diakonis enskilt största projekt någonsin: byggandet av ett nytt sjukhus på Folkungagatan på Södermalm i centrala Stockholm.

Förstudie, design och teknisk utveckling

Våren 2020 startade vi arbetet med Erstas nya webb genom workshops och djupintervjuer med olika målgrupper, kompletterat med analys av trafik och användarbeteenden för att prioritera innehåll. Vi definierade kundresor för att förstå var besökare kommer ifrån, hur de fångas upp och hur återkoppling sker efter besöket, och vi översatte varumärket till ett webbanpassat designsystem. Avslutningsvis genomförde vi frontendkodningen; sajten ligger i CMS:et Episerver och backend-implementeringen gjordes av Visma.

Tillgänglighet en självklarhet

Tillgänglighetsanpassning är ett stort universum i sig. För Ersta har Oxys tillgängänghetsarbete kretsat kring färg, form, rörelse och hierarkisk ordning, både i storlek och uttryck.

Sökmotoroptimering (SEO)

Efter lansering av Ersta diakonis nya webbplats har Oxys fortsatt att arbeta med sajten, nu med löpande sökmotoroptimering, SEO. Utöver teknisk SEO lägger vi stor vikt vid det redaktionella innehållsarbetet som idag är så viktigt för en webbplats ranking. Vi ger råd om hur man skriver och strukturerar sitt innehåll, vi skapar manualer för SEO-arbetet, rapporterar om hur sajten placerar sig för olika sökord och termer, och vi diskuterar olika försök och SEO-experiment med vår uppdragsgivare.